Franz Josef Glacier, Arrowtown, Qeeunstown en meer - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Sandra Vessies - WaarBenJij.nu Franz Josef Glacier, Arrowtown, Qeeunstown en meer - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Sandra Vessies - WaarBenJij.nu

Franz Josef Glacier, Arrowtown, Qeeunstown en meer

Blijf op de hoogte en volg Sandra

09 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Het is alweer 9 januari vandaag, 2 weken geleden zijn we in het vliegtuig gestapt. Wat een goed idee was dat :) Wat een prachtig land!! Tijdens het rijden kijken we onze ogen uit. Er is veel verschil in de diverse landschappen, dat maakt het ook erg leuk.
Donderdag 5 januari hebben we een mooie wandeling gemaakt bij de Franz Josef Glacier. De glacier is zich steeds meer aan het terugtrekken, hij wordt steeds kleiner. We mochten ook niet op het ijs wandelen, dit mocht vroeger wel. We konden wel een helikoptervlucht maken, dan landde je op het ijs en kon je daar een wandeling maken maar dat was bijna €300 pp, dus dat vonden we beetje overdreven. Daarna lekker geluncht met broodjes kaas en chocolade pasta haha en toen was het tijd voor ontspanning in de hot water pools. Dit was iets minder spectaculair dan we verwacht hadden. Het waren 3 baden waar je kon ontspannen, 1 van 36 graden, 38 graden en 40 graden. Die van 40 graden was in ieder geval veel te heet voor Thijs dus die was daar snel weer uit ;) Na 1,5 uur hadden we het wel gezien, maar het was best even lekker. Daarna op het park even spelletje gespeeld met een biertje en een chippie. Rond 5 uur zijn we naar Lake Matheson gereden. Dit meer wordt ook wel het spiegelmeer genoemd. Het was helaas niet helemaal windstil, dus het perfecte spiegelende plaatje hebben we niet kunnen zien, maar het was weer een mooie omgeving en we hebben in 1,5 uur een mooi rondje om het meer heen gemaakt.

De volgende dag gingen we naar Arrowtown, een klein dorpje vlakbij Queenstown. Queenstown is 1 van de kleinere steden van NZ met zijn 10.000 inwoners en 1,5 miljoen toeristen per jaar. Onderweg een mooie tussenstop gemaakt bij Lake Wanaka, het mooiste meer van NZ. Het was ook weer prachtig!! Lekker geluncht, beetje rondgelopen en geshopt. Daarna onze weg vervolgt, nog een uurtje naar Arrowtown. Na een half uurtje rijden was de weg afgezet, omdat er een groot ongeluk gebeurd was. Naar heel veel plaatsen gaat maar 1 weg dus net als met de aardbeving heeft een afgesloten weg altijd een behoorlijke impact. We dachten we wachten wel totdat de weg weer open is, want omrijden zou iets van 1,5 uur langer duren, maar een agent kwam melden dat omrijden toch beter was omdat de weg waarschijnlijk nog wel een aantal uren dicht zou blijven. Toen toch terug gaan rijden en na een half uurtje moesten we een druk en onoverzichtelijk kruispunt oversteken en helaas reden we tegen een andere auto aan. We reden tegen de zijkant aan van een terreinwagen/jeep (een typische Nieuw Zeelandse auto). Dit was een behoorlijke klap en de tegenligger die stond omgedraaid op de weg en wij schoven nog een stukje door. We schrokken ons dood uiteraard, maar we keken elkaar direct aan en we waren ongedeerd, snel uitgestapt om bij de andere auto te kijken en daar viel gelukkig ook alles mee. Bij hun was de deur van de achterbank en de wielophanging behoorlijk beschadigd maar bij ons lag de complete voorkant in puin. Er waren direct mensen gestopt om te helpen, dus onze auto werd in de berm geduwd en we gingen even met de tegenliggers praten. Na wat telefoontjes met onze autoverhuurder en de politie zijn Thijs en de tegenliggers naar het politiebureau gereden om een verklaring af te leggen. De politie had door het andere grote ongeluk geen tijd om ter plaatse te komen en dit was ook niet echt nodig. Elke auto die langs Sandra en onze witte autowrak kwam vroeg of ze konden helpen en of het wel goed ging? Super lief, maar na 30 auto's deed ik maar gewoon standaard mijn duim omhoog als er een auto langs reed. Na een half uurtje was Thijs weer terug en de agent had nog een fijne mededeling 'u gaf geen voorrang meneer dus dat kost u $450..... Thanks Mate! Maarja wij (en de tegenliggers) zijn ongedeerd en dat is toch wel het aller belangrijkste!! Het autoverhuurbedrijf was echt super aardig voor ons (NOT!) en de eerste mededeling was dan ook 'wij halen nu het eigen risico van uw creditcard af' en de tweede mededeling 'u krijgt geen vervangend vervoer', de derde opmerking om circa 18:00 uur was dat de sleepwagen onderweg was vanaf Queenstown (circa 1 uur rijden vanaf dat kruispunt). Oja en bij de vierde opmerking vroeg ze of alles goed was met ons? Thanks for asking!
Om 21:00 uur was er nog geen sleepauto en een lieve meneer die al 3x langs was gereden (hij woonde vlakbij) vroeg of we zin hadden in koffie ofzo. Super lief, dus een briefje in de auto neergelegd en met hem meegegaan. Zijn vrouw Sandy ging direct thee voor ons maken en vroeg daarna hebben jullie geen honger? En voordat we antwoord konden geven zei ze 'Natuurlijk hebben jullie dat!' Na 20 minuten zaten we aan een heerlijke steak van de bqq, aardappeltjes, een avocado salade en nog wat groente. Dat was echt heel fijn! Ondertussen ging Sandy naar sleepwagen bedrijven bellen om te kijken wie er ons en onze auto zouden ophalen en toen we net ons bord leeg hadden was de sleepwagen gearriveerd bij onze auto. Perfect timing :) De mensen in heel NZ zijn echt super lief, er hadden ook al andere mensen gestopt om te vragen of ze ons een lift moesten geven maar we durfden de auto niet achter te laten. Jeff bracht ons weer terug naar de auto. Onze auto deed niets meer dus hij is op de wagen gesleept. Wij konden gelukkig meerijden en hij heeft ons zelfs afgezet bij ons hotel in Arrowtown waar we uiteindelijk om 23:00 uur incheckten. Doodmoe ploften we op ons bed, morgen nog een hoop te regelen. Ook de volgende dag hadden we gelukkig geen lichamelijke klachten en gingen we meteen op zoek naar een nieuwe huurauto. Arrowtown zat gelukkig redelijk dichtbij het vliegveld van Queenstown waar veel autoverhuurders zitten. Om 13:00 uur reden we al in onze nieuwe huurauto, een hele oude Nissan. Super! Daarna nog wat mailtjes gestuurd naar de verzekering en proberen weer om te schakelen in de vakantiemodus. Nog een rondje gemaakt door Arrowtown en Queenstown en doorgereden naar onze volgende bestemming, Te Anau. Dit dorp is een uitvalbasis voor een trip naar Milford Sound, dit staat ook voor morgen op de planning. Eerst even heerlijk gegeten en gedronken bij de Italiaan en toen moe, maar wel weer met een vakantiegevoel ons bed in. Zondag ging om 5:45 uur de wekker. Veel toeristen komen met bussen naar Milford Sound en die vertrekken begin van de ochtend en doen dan rond de lunch een cruise, dus we hadden al gelezen dat als je de grote menigte wil voorblijven dan moet je vroeg komen. Om 9 uur zaten we op de boot voor een mooie trip door de baai van Milford Sound. Een prachtige tocht van 2 uurtjes met mooie watervallen en we hebben weer een paar zeehonden gespot. Het was erg mistig en regenachtig, maar dat schijnt typerend te zijn voor dit gebied. S middags beetje bijgeslapen, gelezen, nog wat plannen gemaakt voor de komende dagen en s avonds weer lekker uiteten geweest.

Vandaag, maandag 10 januari, gaan we op doorreis langs de zuidkust van het zuider eiland, o.a. naar het zuidelijkste puntje. Wordt vervolgd!

• 09 Januari 2017 - 13:27

Marga Vessies:

Wat heerlijk dat het zo goed is afgelopen allemaal en wat heerlijk om jullie verslag te lezen.

Groetjes XxX

• 09 Januari 2017 - 22:04

Willem:

Wat een avonturen beleven jullie.

• 10 Januari 2017 - 13:52

Cari:

Het is net of we erbij zijn! Jammer dat we de prachtige natuur en dingen die jullie allemaal zien niet mee kunnen kijken hihi. Alweer benieuwd naar het volgende verslag, goeie reis xx

• 10 Januari 2017 - 21:24

T.kaandorp:

Gelukkig goed afgelopen. Veel plezier! Wij volgen jullie en gaan zeker al die mooie plekken ook bekijken.

• 11 Januari 2017 - 14:42

Jan K:

Er gaat meestal wel iets mis op vakantie maar dat heb je nu tenminste gehad.
    Heel leuk om te lezen. We zoeken ook nog een nieuwe vakantiebestemming. Wie weet, we gaan jullie volgen. Geniet ervan!

• 12 Januari 2017 - 16:25

Ineke Van Etten:

Wat kunnen jullie een mooi beeldend verslag maken. Gelukkig goed afgelopen!
    Geniet nog even lekker van deze geweldige reis. XX

• 27 Januari 2017 - 11:20

Andrea Spruijt:

Autoverhuurders zijn ook altijd zulke horken!! Gelukkig hebben jullie er verder niks aan over gehouden (behalve een dikke rekening dan...balen!) :-)